Zwycięstwo światła nad ciemnością. Relacja z uroczystego koncertu chanukowego

Autor: Natasza Majewska
21 grudnia w Filharmonii Narodowej już po raz drugi odbył się koncert z okazji święta Chanuka, będący uroczystym zwieńczeniem kolejnego roku pracy Żydowskiego Instytutu Historycznego. Współorganizatorami koncertu byli Muzeum Getta Warszawskiego, Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce i Chabad Lubawicz Polska.
_TA_3682.jpg

fot. Andrzej Stawiński

 

Podczas koncertu wysłuchaliśmy Uwertury do opery „Kandyd” i Tańców symfonicznych z „West Side Story” Leonarda Bernsteina, a także Concertino na fortepian i orkiestrę Władysława Szpilmana i Rapsodię na tematy mołdawskie op. 47 nr 3 Mieczysława Wajnberga w wykonaniu solistów: pianisty Piotra Sałajczyka i skrzypaczki Marii Sławek oraz Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą Macieja Tomasiewicza. Wśród gości znaleźli się przedstawiciele rządu, władz samorządowych, korpusu dyplomatycznego, instytucji kultury i duchowieństwa różnych religii, a także pracownicy, współpracownicy i przyjaciele Żydowskiego Instytutu Historycznego.

Koncert rozpoczął się od wystąpienia Moniki Krawczyk, dyrektor Żydowskiego Instytutu Historycznego.

– Czujemy się zaszczyceni, że przybyliście państwo na uroczysty koncert chanukowy, który dla Żydowskiego Instytutu Historycznego im. Emanuela Ringelbluma jest wyjątkowym zwieńczeniem całorocznej pracy – powiedziała dyrektor Monika Krawczyk. – Dzisiejszy koncert jest formą podziękowania pracownikom, współpracownikom i wolontariuszom Żydowskiego Instytutu Historycznego za całoroczną pracę. Niech blask świątecznych świec chanukowych połączy nas dzisiaj we wspólnym przeżywaniu tej radości i zachęci do budowania więzi i dobrych relacji.

Wśród życzeń nie zabrakło tych dla walczącej o wolność Ukrainy:

– W imieniu całego Żydowskiego Instytutu Historycznego życzę też jak najwięcej światła Ukrainie, której tak bardzo tego światła teraz brakuje. Niech powtórzy się ten niezwykły cud, by nasi sąsiedzi mogli ponownie cieszyć się zwycięstwem nad ciemnością, wolnością i pokojem.

Następnie rabin Szalom Dow Ber Stambler, przewodniczący Chabad Lubawicz Polska, opowiedział o symbolice i znaczeniu ośmioramiennej chanukiji, po czym wraz z ambasadorem Izraela Yakovem Livne i Albertem Stankowskim, dyrektorem Muzeum Getta Warszawskiego i członkiem zarządu TSKŻ, zapalił świece na chanukowym świeczniku.

Po zapaleniu świec i odśpiewaniu pieśni Ha-nerot halalu i Ma’oz cur rozpoczął się koncert, który poprowadził Andrzej Sułek, w niezwykle ciekawy sposób opowiadając o historii powstania kolejnych utworów i przybliżając publiczności postaci ich twórców.

Dziękujemy wszystkim gościom za przybycie i jeszcze raz życzymy wszystkiego, co najlepsze!

 

Piotr Sałajczyk – pianista, kameralista, pedagog. Laureat nagrody fonograficznej „Fryderyk” oraz nagrody „Orfeusz”. Współpracuje m.in. z, Royal String Quartet, Hashtag Ensemble, Joanną Freszel, Agatą Zubel i Kwartetem Śląskim. Z tym ostatnim zespołem nagrał Kwintet fortepianowy Mieczysława Wajnberga („Fryderyk” 2018), co stało się początkiem jego fascynacji tym kompozytorem. Jest współtwórcą formacji kameralnej Wajnberg Trio. Prowadzi bogate życie koncertowe, występując zarówno w Polsce, jak i za granicą. W 2022 roku został artystą-rezydentem Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Nagrywał między innymi dla wytwórni DUX, Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Naxos i Programu 2 Polskiego Radia.

Maria Sławek – skrzypaczka, wykładowczyni, badaczka, doktor habilitowana sztuki. Współzałożycielka i prezeska Instytutu Mieczysława Wajnberga. Prowadzi klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, wykłada także na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Prowadzi zajęcia z historii muzyki żydowskiej w ramach Podyplomowych Studiów Polsko-Żydowskich w Instytucie Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk. Występowała w wielu miastach Polski, a także w Niemczech, Izraelu, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Belgii, we Włoszech, Francji, na Ukrainie i w USA.

Maciej Tomasiewicz – dyrygent. Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Szymona Bywalca (stopień doktora sztuk muzycznych). Uczestniczył w kursach dyrygenckich prowadzonych m.in. przez Michaela Dittricha, Gabriela Chmurę, Jacka Kaspszyka i Larry’ego J. Livingstona. Koncertował z wieloma orkiestrami, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie i Orkiestrą Muzyki Nowej. W 2021 roku otrzymał odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

 

 

 

Organizator:

75_lat_ŻIH_Logo_Wersja_Polska.png [21.81 KB]

 

Instytucja organizowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

10.2022_logo_MKiDN.png [87.51 KB]

 

Partnerzy:

MGW_logo_PL_czerwone.png [55.88 KB]chabad_logo_2021.png [102.05 KB]tskz_logo_2021.jpg [576.38 KB]

 

Natasza Majewska   redaktorka strony internetowej ŻIH