Mieczysław Wejman, Tańczący. 1944 / Dancers. 1944

Publikacja przybliża sylwetkę i wczesną twórczość jednego z najwybitniejszych grafików polskich drugiej połowy XX w. – Mieczysława Wejmana (1912-1997). Skupiona jest na unikatowym, mało jednak znanym cyklu grafik i szkiców z okresu II wojny światowej zatytułowanym Tańczący. Kontekst powstania dzieł oraz możliwe sposoby ich interpretacji prezentują w swoich esejach znawcy twórczości artysty – Piotr Rypson i Luiza Nader. Sceny z prac Wejmana odczytują jako metaforyczne i aluzyjne ujęcie sytuacji Żydów w getcie warszawskim.

Publikacja towarzyszy wystawie prac Mieczysława Wejmana organizowanej w Żydowskim Instytucie Historycznym im. Emanuela Ringelbluma.

 

Po raz pierwszy zetknąłem się z cyklem „Tańczący” Mieczysława Wejmana, kiedy w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie szukałem  prac powstałych podczas okupacji […]. Pierwszemu rzutowi oka na odbitkę „Tańczący I”, datowaną na 1944 rok, towarzyszył poznawczy wstrząs. Analizie kolejnych prac z cyklu – narastające zdumienie, że zespół grafik tej wagi jest tak mało znany. Mamy bowiem do czynienia z dziełem artysty, wprawdzie juwenilnym, ale wyjątkowym, mającym charakter nieomal dokumentu z czasu okupacji i getta warszawskiego; dziełem, dla którego nie ma innych o podobnej randze, poza znaną serią rysunków i kolaży Władysława Strzemińskiego oraz niewielkim cyklem prac Felicjana Kowarskiego.

– fragment tekstu Piotra Rypsona

 

 

Dofinansowano z środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

MKiDN_kolor_od_11.2021.png [64.32 KB]

Planowana premiera: maj 2022 r.

26.04.2022_Wejman_okladka_front.jpg
Redakcja: Piotr Rypson
Języki: polski, angielski
Tłumaczenie na jęz. angielski: Richard Bialy