Menu
- Aktualności
- Wydarzenia
- Oneg Szabat
- Zbiory
- Nauka
- Wystawy
- Edukacja
- Wydawnictwo
- Genealogia
- O Instytucie
- Księgarnia na Tłomackiem
- Kwartalnik Historii Żydów
Oparty na wspomnieniach obozowych Kazimierza Tymińskiego (Uspokoić sen, 1985) debiut fabularny Leszka Wosiewicza był filmem najbardziej radykalnym estetycznie w sposobie ukazania obozu w kinie polskim, który na nowo zainicjował debatę o istocie doświadczenia lagrowego.Wosiewicz zrywa z dotychczasową martyrologiczno-heroiczną tradycją epistemologiczną – żongluje motywami powieści łotrzykowskiej, miesza farsę z tragigroteską i przez te maski konwencji opowiada o tragizmie losów swoich bohaterów. To co prawda opowieść o polskim więźniu obozu, ale Zagłada ukazuje się w szczelinach jego perspektywy. Obecna jest niejako na marginesie, obok polskiego doświadczenia – ale wybrzmiewa niezwykle donośnie. Niezwykły, rewolucyjny film Wosiewicza wzbudził protesty wśród byłych więźniów oraz ówczesnych władz muzeów pamięci.
Film można zobaczyć na portalu YouTube.
dr hab. Katarzyna Mąka-Malatyńska – profesor łódzkiej Szkoły Filmowej; wykładowca na Wydziale Reżyserii; autorka licznych artykułów poświęconych filmowi dokumentalnemu i reprezentacjom Zagłady w kinie polskim publikowanych na łamach „Images”, „Kwartalnika Filmowego”, „Studiów Filmoznawczych” oraz książek: Krall i filmowcy (Poznań 2006), Europa Europa (Poznań 2007), Ludzie polskiego kina. Agnieszka Holland (Warszawa 2009), Widok z tej strony. Przedstawienia Holocaustu w polskim filmie (Poznań 2012); współredaktorka tomów zbiorowych dotyczących filmu niefikcjonalnego (Zobaczyć siebie. Polski film dokumentalny przełomu wieków (Poznań 2011), Pogranicza dokumentu (Poznań 2012); (Nie)zapomniani dokumentaliści (Łódź 2020); Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych (Warszawa 2021) oraz redaktorka książek Od obserwacji do animacji. Autorzy o filmie dokumentalnym (Łódź 2017) i Teoria praktyki (Łódź 2019); członkini redakcji portalu internetowego filmpolski.pl. (Filmoteka) oraz Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami; dyrektorka Szkoły Doktorskiej PWSFTviT w Łodzi.
dr Bartosz Kwieciński – historyk filmu, medioznawca, badacz propagandy antysemickiej. Adiunkt w Zakładzie Komunikowania Politycznego i Polityki Medialnej INPiSM UJ (wcześniej Centrum Badań Holokaustu UJ). Ostatnio opublikował: B. Kwieciński, Film fabularny (1945-1989), w: S. Buryła, D. Krawczyńska, J. Leociak (red.), Reprezentacje Zagłady w kulturze polskiej (1939-2019), t. 1, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2021.
_____
W ramach cyklu seminariów filmowych zapraszamy na projekcję oraz dyskusję z zaproszonym gościem, w której postawimy pytania o żydowską tożsamość i dominującą polską perspektywę w obrazach Zagłady w kinie polskim. Będzie to próba spojrzenia na klasyczne dzieła z nieoczywistej i nieopisanej w literaturze perspektywy. Prosimy o obejrzenie filmu w serwisie YouTube, a potem zapraszamy na dyskusję online z zaproszonym gościem oraz zebraną publicznością.
Chcielibyśmy Państwu na nowo opowiedzieć o kinie PRL, kładąc nacisk na obecność tematów żydowskich. Zaprezentujemy filmy mniej znane, niekiedy ich dobór będzie zaskakujący, postaramy się odkryć ich ukryte sensy, konteksty i osobiste motywy powstania.
Cykl składa się z jedenastu projekcji, a do dyskusji zaprosi Bartosz Kwieciński (UJ).