„Chanuka jest świętem radości i szczęścia”. Relacja z uroczystego koncertu chanukowego 29 listopada

Autor: Przemysław Batorski
29 listopada w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbył się uroczysty koncert chanukowy, podczas którego publiczność usłyszała muzykę Sergiusza Prokofiewa i George’a Gershwina. Koncert organizował Żydowski Instytut Historyczny we współpracy z Towarzystwem Społeczno-Kulturalnym Żydów w Polsce, społecznością Chabad Lubawicz Polska i Muzeum Getta Warszawskiego.
Koncert Chanukowy 29.11.2021, fot. Bartek Sawka (ŻIH) (1).jpg

Fot. Bartek Sawka (ŻIH)

 

Publiczność wysłuchała Uwertury na tematy hebrajskie, op. 34 Sergiusza Prokofiewa w wykonaniu: Krzysztof Bąkowski – pierwsze skrzypce, Michał Szałach – drugie skrzypce, Grzegorz Chmielewski – altówka, Mateusz Szmyt – wiolonczela, Grzegorz Gorczyca – fortepian, Adrian Janda – klarnet oraz Błękitnej rapsodii i Amerykanina w Paryżu George’a Gershwina w wykonaniu pianisty Pawła Kowalskiego i Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą Macieja Tomasiewicza. W wydarzeniu zorganizowanym w drugi dzień święta Chanuka wzięli udział przedstawiciele rządu, władz samorządowych, korpusu dyplomatycznego, instytucji kultury i duchowieństwa, współpracownicy i przyjaciele Żydowskiego Instytutu Historycznego.

– Dziękujemy, że ten szczególny, drugi dzień Chanuki roku 5782 zechcieliście Państwo spędzić razem z nami  – powiedziała dyrektor ŻIH Monika Krawczyk. – Ten moment jest dobrą okazją, aby podziękować pracownikom Żydowskiego Instytutu Historycznego, którzy na co dzień przyczyniają się do szerzenia wiedzy o historii i kulturze Żydów polskich.

–  Gdy Juda Machabeusz pokonał greckiego króla Antiocha i oczyścił Świątynię w Jerozolimie z obcych bóstw, przyszedł czas na zapalenie świętego świecznika, menory. Jego płomienie paliły się w cudowny sposób przez osiem dni, chociaż zabrakło specjalnie poświęconej oliwy. Na pamiątkę tego wydarzenia, które miało miejsce około 140 roku przed wspólną erą, przez osiem kolejnych dni po zachodzie słońca Żydzi zapalają świeczki na chanukiji – o jedną świeczkę więcej każdego dnia. Odmawiają przy tym błogosławieństwa i śpiewają pieśń Maoz cur, czyli „twierdza ze skały”, która jest hymnem na cześć Boga, jego wierności i zwycięskiej mocy w naszym życiu – dodała Monika Krawczyk. – Życzę Państwu Chanuki pełnej światła i szczęścia. Niech blask świec chanukowych połączy nas dzisiaj, niech zachęci do wspominania tysiącletniej obecności Żydów w Polsce i budowania dobrych stosunków polsko-żydowskich.

– Chanuka jest świętem radości i szczęścia, podczas którego każde błogosławieństwo ma szczególną moc – powiedział rabin Szalom Dow Ber Stambler, przewodniczący Chabad Lubawicz Polska. Następnie wraz z Arturem Hofmanem, prezesem Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Żydów w Polsce, i Albertem Stankowskim, dyrektorem Muzeum Getta Warszawskiego, zapalili świece na chanukii – szamesa oraz dwie świeczki symbolizujące drugi dzień święta.

W koncert wprowadził słuchaczy Andrzej Sułek, który podkreślił, że Uwertura na tematy hebrajskie, op. 34 Prokofiewa powstała niemal przypadkiem – kompozytor poproszony o napisanie utworu nawiązującego do historii Żydów nie od razu przekonał się do pomysłu. – Jest to utwór o szukaniu swojego miejsca w świecie, o wędrówce – powiedział Sułek. Podobne były losy Błękitnej rapsodii Gershwina, która nie od razu stała się jednym z najważniejszych utworów muzyki amerykańskiej XX wieku. Zwieńczeniem koncertu było odegranie poematu symfonicznego Amerykanin w Paryżu.

 

Paweł Kowalski jest jednym z najbardziej wszechstronnych polskich muzyków wykonującym ponad czterdzieści utworów na fortepian i orkiestrę od Mozarta i Chopina do Panufnika, Kilara i Góreckiego, recitale, muzykę kameralną, filmową oraz jazz. Występował we wszystkich polskich filharmoniach oraz m.in. w Salle Pleyel w Paryżu, Konzerthaus w Berlinie, Tonhalle w Zurychu, Konserwatorium Kólewskim w Brukseli, Conservatori Superior w Palma de Mallorca, Auditorio Mozart w Saragossie, Palau de la Musica w Walencji, Narodowej Sali Koncertowej im.Bartoka w Budapeszcie. Juror sześciu międzynarodowych konkursów pianistycznych; komentował Międzynarodowy Konkurs Chopinowski 2015 i 2021 dla TVP Kultura.

Dyrygent Maciej Tomasiewicz ukończył kompozycję i teorię muzyki oraz dyrygenturę symfoniczno-operową na Akademii Muzycznej w Katowicach. Prowadził koncerty m.in. z Filharmonią Narodową, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestrą Polskiego Radia, Filharmonią Kaliską, Śląską, Świętokrzyską, Zielonogórską, Orkiestrą Muzyki Nowej. W 2020 roku objął stanowisko kierownika artystycznego Śląskiej Orkiestry Kameralnej.

 

 

Organizator:

ŻIH_logo_PL.jpg [70.46 KB]

 

Instytucja organizowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

MKiDN_kolor_od_11.2021.png [64.32 KB]

 

Współorganizatorzy koncertu:

tskz_logo_2021.jpg [576.38 KB]
chabad_logo_2021.png [102.05 KB]
MGW_logo_PL_czerwone.png [55.88 KB]

Partnerem w organizacji koncertu jest Fundacja Sztuka i Pasja

sztuka_i_pasja_fundacja_logo_11.2021.jpg [37.47 KB]

Przemysław Batorski   redaktor strony internetowej ŻIH