Bracia Hirszenbergowie — w poszukiwaniu ziemi obiecanej

Bracia Hirszenbergowie — w poszukiwaniu ziemi obiecanej

Wystawa Bracia Hirszenbergowie – w poszukiwaniu ziemi obiecanej wpisuje się w program obchodów 70-lecia Żydowskiego Instytutu Historycznego im. Emanuela Ringelbluma, najważniejszej powojennej instytucji zajmującej się zachowaniem i upowszechnianiem dziedzictwa Żydów polskich. Jest pierwszą monograficzną prezentacją prac malarzy Samuela i Leona oraz ich młodszego brata Henryka, architekta. Samuel uważany był, obok Maurycego Gottlieba, za jednego z prekursorów „sztuki żydowskiej” w Polsce. Dorobek Leona i Henryka pozostawał do tej pory prawie zupełnie nieznany.

Czas trwania
30 III 2017 – 4 VI 2017

Urodzeni w Łodzi w wielodzietnej rodzinie żydowskiej, bracia obrali różne ścieżki, poszukując swoich „ziem obiecanych”, pokonując drogę od pełnej uwarunkowań i ograniczeń ortodoksyjnej wspólnoty żydowskiej, przez przygodę z syjonizmem, do stania się obywatelami świata i pacyfistami. Byli częścią żydowskiej historii i tradycji, reprezentując mit nomada-tułacza-artysty. Wiemy o nich coraz więcej dzięki nowym badaniom oraz informacjom od mieszkającej w Izraelu rodziny Henryka, który od 1936 r. mieszkał w Palestynie a zmarł w 1955 r. w odrodzonym państwie Izrael.

Boris Schatz, założyciel Szkoły Sztuk Pięknych i Rzemiosła Artystycznego Bezalel w Jerozolimie zaprosił Samuela do współpracy. Niestety, artysta zmarł przedwcześnie w 1908 r. Henryk w 1936 r. zabrał z Polski szkicownik brata z okresu studiów w Krakowie i ofiarował go nowo powstałemu Muzeum Sztuki w Tel Awiwie. Nie odnalazł już grobu Samuela zniszczonego prawdopodobnie podczas budowy nowej drogi w Jerozolimie, ale w symboliczny sposób połączył się z bratem w treści inskrypcji na swoim nagrobku. Najmniej znana jest biografia zmarłego w 1945 r. w Paryżu Leona.

Rozdzieleni przez los Leon i Henryk do końca życia wspominali Samuela jako mistrza, mentora i ukochanego starszego brata, który dzięki swojemu talentowi i możliwościom zawsze ich wspierał zapewniając środki finansowe na utrzymanie i wykształcenie – Leon rozpoczął studia w Monachium, a Henryk skierował się ku architekturze. 

Możliwa dzięki wspólnej wystawie konfrontacja różnorodności dzieł pozwala zobaczyć twórcze drogi braci w nowym świetle, a jednocześnie przypomina zachodzące przez prawie stulecie zmiany w ich otoczeniu, w sztuce.

Prezentowany wybór obejmuje prace najlepsze, reprezentatywne dla braci Hirszenbergów, umieszczone we współcześnie zaaranżowanej przestrzeni. Twórczość każdego z braci jest ukazana na tle kolorów – niebieskiego, czerwonego i żółtego. Odwołujemy się w ten sposób symbolicznie do Sali Neoplastycznej zaprojektowanej przez Władysława Strzemińskiego dla Muzeum Sztuki w Łodzi. Dzieła braci Hirszenbergów, mocno związanych z Łodzią, przedstawione są w ideowym dialogu, zarówno w odniesieniu do ich życia i twórczości, jak również w stosunku do osiągnięć, obchodzącej swoje stulecie, polskiej awangardy.

Serwis wykorzystuje pliki cookie do celów statystycznych. Jeśli się na to nie zgadzasz, wyłącz obsługę plików cookie w swojej przeglądarce internetowej. Rozumiem