kuczka

(hebr. suka = szałas, namiot; jid. suke) – szałas budowany z gałęzi na jesienne święto Sukot, w Polsce nazywane Świętem Kuczek. Tradycja ta wywodzona była z biblijnego nakazu, zawartego w Księdze Kapłańskiej (23,39-43): „Tak więc piętnastego dnia siódmego miesiąca, kiedy zbierzecie plony ziemi, będziecie obchodzić święto Pana przez siedem dni. […] Przez siedem dni będziecie mieszkać w szałasach. Wszyscy tubylcy Izraela będą mieszkali w szałasach, aby pokolenia wasze wiedziały, że kazałem Izraelitom mieszkać w szałasach, kiedy wyprowadziłem ich z ziemi egipskiej”. Szałasy miały przypominać wędrówkę Żydów przez pustynię do Ziemi Obiecanej oraz opiekę Bożą, którą zostali oni wówczas otoczeni. W staroż. Izraelu szałasy wznoszono na placach, ulicach i na płaskich dachach domostw; zdobiono je barwnymi materiami, przybierano kiściami owoców, kłosami zbóż, gałązkami drzew. W chłodnym jesiennym klimacie Europy Wsch. każda rodzina (czasem kilka rodzin pospołu) budowała k. zazwyczaj z gałęzi i desek na podwórzach, balkonach, werandach, strychach (stosując ruchomą więźbę dachową, którą można było unosić na czas trwania święta). W ciągu dnia w k. musiał panować mrok, ale nocą przez dach powinny być widoczne gwiazdy. Tak jak przed tysiącami lat w Izraelu, k. przystrajano kolorowymi materiami, dywanami, kilimami, wstążkami, wycinankami, malowidłami, świeżymi owocami, z których potem robiono konfitury. W k. tylko mężczyźni mieli obowiązek przebywać; modlili się też tam, odpoczywali, śpiewali jedli posiłki. Kobiety wchodziły tam tylko po to, by zapalić świece, odmówić nad nimi błogosławieństwo, wysłuchać Kid(d)uszu i odmówić błogosławieństwo nad etrogiem. Do k. zapraszano też Uszpizin, tj. dostojnych, honorowych symbolicznych gości – Abrahama, Izaaka, Jakuba, Józefa, Mojżesza, Aarona i Dawida, każdego z nich innego dnia. Dla dzieci budowa k., przebywanie w niej oraz związane z obchodami święta ceremonie, stanowiły niezwykle ważne wydarzenie w roku, pozostawiając niezatarte wrażenia.

Autor hasła: Zofia Borzymińska

Strona główna Polskiego Słownika Judaistycznego

Serwis wykorzystuje pliki cookie do celów statystycznych. Jeśli się na to nie zgadzasz, wyłącz obsługę plików cookie w swojej przeglądarce internetowej. Rozumiem