cyces

(cycys, cycełe) (jid.; hebr. cicit) – frędzle plecione z nitek i przymocowywane w czterech rogach tałesu (lub tałes kutn), zgodnie z nakazem biblijnym: „[…] niech sobie zrobią frędzle na krajach swoich szat, oni i ich potomstwo, i do każdej frędzli użyją sznurka z fioletowej purpury. Dla was będą te frędzle, a gdy na nie spojrzycie, przypomnicie sobie wszystkie przykazania Pana, aby je wypełnić – a nie pójdziecie za żądzami swego serca i oczu, przez które plamiliście się niewiernością – byście w ten sposób o wszystkich moich przykazaniach pamiętali, pełnili je i tak byli świętymi wobec swojego Boga” (Lb 15,38-40; oraz Pwt 22,12). W czasach biblijnych c. noszone były przez mężczyzn przy codziennej odzieży. Żydzi ortodoksyjni, aby zadośćuczynić Prawu, nosili c. na co dzień, zakładając pod wierzchnie ubranie tałes kutn (jid.), rodzaj kamizelki, zszytej z dwóch prostokątnych kawałków białej materii, zakładanej przez głowę i wiązanej po bokach, do której w czterech rogach przymocowane były nitki c. Miały one przypominać o obowiązku wypełniania boskich przykazań, stąd liczba nitek – osiem (m.in. ósmy dzień obrzezania, będący dniem Przymierza z Bogiem), węzłów – pięć (m.in. pięć ksiąg Tory) i wartość liczbowa hebrajskiego słowa cicit (600) daje w sumie liczbę 613, odpowiadającą liczbie ustalonych przez żydowską tradycję zakazów i nakazów religijnych. Zgodnie z obyczajem, ósmą nitką obwiązywano pozostałe siedem; przy czym liczba owych obwinięć była różna w tradycji aszkenazyjskiej i sefardyjskiej; Żydzi aszkenazyjscy czynili to 39 razy, symbolicznie uzyskując wartość liczbową słów „JHWH jest jeden”. (Zob. też: Leiner Gerszon Chanoch z Radzynia; Sześćset trzynaście zakazów i nakazów)

Autor hasła: Magdalena Sieramska

Strona główna Polskiego Słownika Judaistycznego

Serwis wykorzystuje pliki cookie do celów statystycznych. Jeśli się na to nie zgadzasz, wyłącz obsługę plików cookie w swojej przeglądarce internetowej. Rozumiem