Schütz (Schutz) Alfred Longin

(1910 Tarnopol – 1999 Monachium) – pianista, kompozytor, autor piosenek. Po ukończeniu gimnazjum we Lwowie podjął studia na Wydziale Prawa UJK, ale ich nie ukończył. Był absolwentem Lwowskiego Konserwatorium Muzycznego. Odbył dwuletnią praktykę bankową w lwowskim oddziale Warszawskiego Banku Dyskontowego. Komponował dla teatrzyków studenckich, a następnie współpracował z lwowską rozgłośnią Polskiego Radia, m.in. był akompaniatorem, kompozytorem i kierownikiem muzycznym programu literacko-muzycznego Wesoła Lwowska Fala. W 1936 przeniósł się do Warszawy, współpracował z wieloma teatrami (m.in. z Teatrem Narodowym jako kompozytor i kierownik muz.) oraz scenami rewiowymi. W tym okresie ok. 35 jego pieśni i piosenek zostało wydanych drukiem, nagrano kilkadziesiąt płyt gramofonowych z jego utworami. We wrześniu 1939 S. opuścił Warszawę i znalazł się w okupowanym przez Rosjan Lwowie; pracował jako kierownik muzyczny w zorganizowanym przez siebie oraz swoich przyjaciół Teatrze Miniatur, którym kierował Konrad Tom. Po upaństwowieniu Teatru przez Sowietów był w nim koncertmistrzem. Razem z Teatrem odbywał liczne tournée po Związku Radzieckim. Wybuch wojny niemiecko-sowieckiej zastał go w Kujbyszewie. Od grudnia 1941 pracował w Wydziale Propagandy Sztabowej Armii Polskiej gen. Władysława Andersa. Wraz z Armią opuścił Związek Radziecki. Pracował dla grup artystycznych Armii Polskiej na Wschodzie, później dla Teatru 2. Korpusu Wojska Polskiego na Zachodzie. Razem z H. Warsem kierował orkiestrą, towarzyszącą występom zespołów rewiowych. Opracowywał i prowadził audycje muzyczne w radiostacjach Bagdadu, Jerozolimy, Kairu, Rzymu, Florencji. Znany jest przede wszystkim jako autor muzyki do tekstu pieśni Czerwone maki pod Monte Cassino Feliksa Konarskiego (Ref-Rena). Na pocz. 1947 – wraz z J. Petersburskim – wyjechał do Brazylii; koncertowali tam na dwa fortepiany, S. komponował przeboje, udzielał korepetycji solistom. W 1961 przeniósł się do Europy i został współpracownikiem Sekcji Polskiego Radia „Wolna Europa” w Monachium. Komponował muzykę do audycji literacko-muzycznych, piosenki, w tym wiele szlagierów, pisał wspomnienia (fragmenty drukowane w „Orle Białym”, Londyn 1986; „Dzienniku Pojezierza”, Olsztyn 1995).

Autor hasła: Rafał Żebrowski

Strona główna Polskiego Słownika Judaistycznego

Serwis wykorzystuje pliki cookie do celów statystycznych. Jeśli się na to nie zgadzasz, wyłącz obsługę plików cookie w swojej przeglądarce internetowej. Rozumiem