„The Stormy Life of Lasik Roitschwantz” on the JHI’s stage

On 2nd and 3rd April 2016 director Piotr Bikont will show his adaptation of Ilya Erenburg’s novel „The Stormy Life of Lasik Roitschwantz”.

Wide lejzorek 1
Paweł Pabisiak i Joanna Fidler w spektaklu „Burzliwe życie Lejzorka Rojtszwańca” w reżyserii Piotra Bikonta  /  Piotr Kozarzewski/Stowarzyszenie Teatralne Badów

The theatre performances will be in Polish. We are sorry for the inconvenience.

2 i 3 kwietnia 2016 roku największa sala wystawowa Żydowskiego Instytutu Historycznego zmieni się w salę teatralną, w której Piotr Bikont wystawi spektakl zatytułowany „Burzliwe życie Lejzorka Rojtszwańca”, będący adaptacją słynnej powieści satyrycznej autorstwa Ilii Erenburga. Będzie to jedyna okazja, do obejrzenia spektaklu przygotowanego przez Stowarzyszenie Teatralne Badów w Warszawie.

Lejzorka Rojtszwańca, krawca „mężczyźnianego” z Homla, prześladuje niewyobrażalny pech. Życie upływa mu we względnym spokoju w białoruskim miasteczku, gdzie prowadzi niewielki zakład krawiecki, do czasu, kiedy będąc nieszczęśliwie zakochanym ciężko wzdycha. Na jego nieszczęście okazuje się, iż owa refleksja nad trudną miłością przydarza mu się podczas publicznego odczytu dekretu władzy radzieckiej. Z pozoru niewinne westchnienie zostaje uznane za czyn zbrodniczy, wymierzony w powagę urzędu państwowego. A z władzą nie ma żartów. Biegnące do tej pory leniwym rytmem życie Lejzorka staje więc na głowie, a on sam zmuszony jest do opuszczenia swojej rodzinnej miejscowości. Od tej pory staje się uosobieniem Żyda Wiecznego Tułacza, przemierzającego świat w poszukiwaniu szczęścia i własnego miejsca na Ziemi. Podczas swojej wędrówki Lejzorek przekonuje się, że świat nie jest mu przychylny, wręcz przeciwnie – jest brutalny, a wszędzie czekają na niego sidła zastawiane na niego przez ludzi mu niechętnych.

Koleje losu pchają naszego bohatera w głąb Związku Radzieckiego, do rządzonych przez faszystów Niemiec, przez Polskę, Prusy, Francję, a nawet Chiny do Ziemi Obiecanej – Erec Izrael. Jednak nawet tam krawiec „mężczyźniany” z Homla nie zaznaje szczęścia i spełnienia. Jego wędrówka ma bowiem wymiar symboliczny, a dotarcie do punktu docelowego wcale nie oznacza jej kresu. Podobnie symboliczny charakter mają spotkania Lejzorka Rojtszwańca z obywatelami odwiedzanych przez niego krajów. To nie tylko spotkania z poszczególnymi ludźmi, to również pewnego rodzaju metafora dialogu międzykulturowego. Myliłby się jednak ten, kto sądziłby, iż piętrzące się przed Lejzorkiem trudności, niepowodzenia i przykrości są w stanie złamać bohatera. Okazuje się, że jego dobroduszne poczucie humoru i filozofia życiowa pozwalają mu mierzyć się z najtrudniejszymi sytuacjami, raz po raz bawiąc i wzruszając widza. Jest bowiem tak, że w Lejzorku Rojtszwańcu i jego chęci zrozumienia mechanizmów rządzących światem każdy z nas bez trudu dostrzeże swoją potrzebę uporządkowania rzeczywistości i odnalezienia w niej szczęścia. Choćby tylko na chwilę.

W świat zmagań Lejzorka Rojtszwańca z prześladującym go pechem i niepowodzeniami reżyser Piotr Bikont przenosi nas dzięki grze jedynie dwóch aktorów: Joanny Fidler (w roli tytułowej) i Pawła Pabisiaka, wcielającego się we wszystkie postaci spotykane przez krawca z Homla (m.in. głupawego rosyjskiego urzędnika, pijanego rotmistrza, żonę właściciela składu aptecznego, naiwnego aktora dziecięcego czy w paryskiego „smakosza i lowelasa”).

Trwająca dwie godziny adaptacja „Burzliwego życia Lejzorka Rojtszwańca” w reżyserii Piotra Bikonta obfituje w sceny komiczne, niekiedy wręcz slapstikowe, ale błędem byłoby sądzić, że spektakl ten jest wyłącznie kompilacją zabawnych historyjek. Ze względu na swoje refleksje natury filozoficznej oraz szczerą i dobroduszną mądrość życiową postać Lejzorka Rojtszwańca często porównuje się z wojakiem Szwejkiem. Trudno zatem o lepszą gwarancję doskonałej rozrywki.

„Burzliwe życie Lejzorka Rojtszwańca” w reżyserii Piotra Bikonta, z udziałem Joanny Fidler i Pawła Pabisiaka, zostanie wystawione dwukrotnie w dużej sali wystawowej Żydowskiego Instytutu Historycznego: 2 i 3 kwietnia 2016 roku. Oba spektakle rozpoczną się o godzinie 19. Przedstawienie dla widzów od 12 roku życia.

Bilety w cenie 30 zł do nabycia w kasie Instytutu. 

Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: (22) 827 92 21 w godzinach pracy ŻIH.

Liczba miejsc ograniczona! 

This website uses cookies to collect statistical data. If you do not accept it, please disable cookies in your web browser. I understand