Relacja z Dni Kultury Polsko-Żydowskiej w Gruzji

W ramach 7. Europejskich Dni Kultury w Gruzji, Polski Instytut w Tbilisi we współpracy z Żydowskim Instytutem Historycznym i Ambasadą Rzeczpospolitej Polskiej w Tbilisi zorganizował Dni Kultury Polsko-Żydowskiej. Od 14 do 19 maja 2019 roku goście festiwalu mieli możliwość uczestniczenia w różnorodnych spotkaniach, pokazach filmów jidysz i wydarzeniach muzycznych.

Wide wide tbilisi

Uroczyste otwarcie miało miejsce w siedzibie Royal District Theatre. Głos zabrali Ambasador RP Mariusz Maszkiewicz, Ambasador Izraeal Shabtai Tsur oraz Dyrektor ŻIH, prof. Paweł Śpiewak. Pierwszym z wydarzeń był recital charyzmatycznej Niny Stiller, Jidysze Perł. Artystka do akompaniamentu fortepianu Andrzeja Jerzego Zielińskiego wykonała m.in. piosenki po hebrajsku i w jidysz, oraz w poetyckich przekładach na język polski Roberta Stillera. Goście festiwalu mogli usłyszeć utwory takie jak Majn jidysze mame, Majn sztetele Bełz czy Ot azoj! z filmu „Korczak” w reżyserii Andrzeja Wajdy.

Kolejnego dnia w Sali Sztuki i Literatury Polskiej im. Henryka Hryniewskiego w Bibliotece Narodowej Parlamentu Gruzji odbyło się spotkanie z prof. Pawłem Śpiewakiem, który opowiadał o społeczność żydowskiej w okresie międzywojennym w Polsce.

Przez trzy dni goście festiwalu mogli również zapoznać się bliżej z kinem jidysz. Każdy z pokazów poprzedzała prelekcja przygotowana przez Agnieszkę Kajczyk z ŻIH. Na początek zaprezentowano melodramat Za grzechy (jid. Ał Chet) z 1936 roku w reżyserii Aleksandra Martena, pierwszy dźwiękowy film w jidysz. Kolejno pokazano ostatnią przedwojenną polską produkcję nakręconą w języku jidysz, czyli Bezdomnych (jid. On a hejm) z 1939 roku, również w reżyserii Martena. Dzieło to powstało na podstawie scenariusza wybitnego fotografa, pisarza i publicysty Altera Kacyzne. Ostatnim z festiwalowych filmów był uznawany już za klasykę polskiej kinematografii, oparty na dramacie Szymona An-skiego Dybuk w reżyserii Michała Waszyńskiego.

17 i 18 maja dla gości Dni Kultury Polsko-Żydowskiej zagrała dwunastoosobowa Mała Orkiestra Dancingowa pod dyrekcją Noama Zylberberga. Pierwszy z koncertów odbył się w Tbilisi, drugi w położonej we wschodniej części Gruzji niedaleko granicy z Azerbejdżanem wsi Udabno (pol. pustynia). Korzystając z oryginalnych nagrań i zapisów nutowych, orkiestra przygotowała aranżacje utworów dokładnie w takiej postaci, w jakiej zostały skomponowanie przez autorów i zagrała je tak, jakby były grane w czasie, kiedy powstawały.

Festiwal zakończył profesjonalny pokaz tanga w Tumanishvili Theatre, również do muzyki Małej Orkiestry Dancingowej. Po ogromnym sukcesie przedsięwzięcia Dyrektor Instytutu Polskiego, Lech Kończak, wraz ze swoim zespołem szykują się już do przyszłorocznej edycji Dni Kultury Polsko-Żydowskiej w Tbilisi.


Serwis wykorzystuje pliki cookie do celów statystycznych. Jeśli się na to nie zgadzasz, wyłącz obsługę plików cookie w swojej przeglądarce internetowej. Rozumiem