Rówieśniczki — o kobietach z Oneg Szabat

Wide rowiesniczki
Gela Seksztajn-Lichtensztajn i Izrael Lichtensztajn  /  Fot. Zbiory Ruth Lahav

Na zachowanej fotografii Gela odwraca się z uśmiechem w stronę aparatu i jest w niej słodycz, która mnie urzekła – opowiada Aneta – Nie była nikim ważnym w Oneg Szabat, jej rysunki i zapiski znalazły się w archiwum, bo była żoną współzałożyciela grupy Izraela Lichtensztajna. Ale jestem w tym samym wieku, też skończyłam malarstwo, poczułam związek między nami. W ŻIH-u znajduje się kilkadziesiąt jej prac. Była wrażliwą artystką, bo potrafiła trafnie złapać ulotny wyraz twarzy i emocje modela. Lepiej czuła się w ołówku i węglu, ale robiła też dużo w akwareli, a to najtrudniejsze medium dla malarza, nie wybacza błędów (...)
Zastanawiam się, czym się różni śmierć mężczyzny od śmierci kobiety w tych historiach. Kobiety częściej umierały z dziećmi, towarzysząc im do ostatniej chwili. Co to znaczy? Czy to daje siłę, że jesteśmy blisko kogoś ukochanego i do końca musimy się nim opiekować, czy jeszcze bardziej rozdziera nam serce to, że nie jesteśmy w stanie go stamtąd wyrwać? To jest… trochę inna śmierć.

Na kilkadziesiąt osób związanych z Oneg Szabat zaledwie kilka to kobiety. O czterech z nich opowiadać będą współczesne badaczki i projektantka pracująca przy wystawie. Każda sama wybrała bohaterkę swojej opowieści.

O Racheli Auerbach, Cecylii Słapakowej, Gustawie Jareckiej i Geli Seksztajn-Lichtensztajn rozmawiać będą: Karolina Szymaniak, Katarzyna Person, Anna Duńczyk-Szulc i Aneta Faner. 

Spotkanie poprowadzi Anna Sańczuk, autorka tekstu o Rówieśniczkach w Wysokich Obcasach.

Spotkanie odbędzie się 5 kwietnia o godz. 18.00.

Zapraszamy!


Serwis wykorzystuje pliki cookie do celów statystycznych. Jeśli się na to nie zgadzasz, wyłącz obsługę plików cookie w swojej przeglądarce internetowej. Rozumiem