„Jest to Szabat wszystkich Szabatów dla was...”

Dla religijnych Żydów Jom Kipur jest świętem wyjątkowym dlatego, że to właśnie tego dnia pomiędzy ludźmi, a Bogiem dochodzi do pojednania. Święto Jom Kipur, według kalendarza żydowskiego, obchodzone 10 dnia miesiąca tiszri w tym roku zaczyna się we wtorek 11 października o zachodzie słońca, a kończy o zmroku dzień później.

Wide wide 800px gottlieb jews praying in the synagogue on yom kippur
Maurycy Gottlieb, Żydzi modlący się podczas święta w synagodze (1878)

W wigilię święta krewni, przyjaciele i znajomi proszeni są o wybaczenie wyrządzonych krzywd, odwiedzane są groby cadyków i bliskich, składane są ofiary z drobiu lub z pieniędzy (kaparot), a mężczyźni odwiedzają mykwę. Zanim rozpocznie się post, spożywana jest ostatnia przed postem kolacja. W Izraelu w Jom Kipur życie zamiera – sklepy są zamykane, transmisje przerywane, a ruch samochodowy zanika nawet na największych drogach. Zamiast samochodów na ulice wychodzą spacerowicze, a na rolkach, deskorolkach i rowerach wyjeżdżają dzieci – nie bez powodu w Tel-Awiwie Jom Kipur potocznie nazywane jest „świętem rowerów”.

Dwudziestopięciogodzinny post towarzyszący świętu sprzyjać ma duchowemu oczyszczeniu i zarazem przygotowuje Żydów do pojednania. Podczas postu zakazane jest nie tylko jedzenie i picie, ale nawet płukanie ust. W Jom Kipur nie pracuje się ani nie wykonuje żadnych czynności, które zabronione są w Szabat. Obchodząc święto trzeba się również wstrzymać od noszenia skórzanego obuwia, od mycia, smarowania balsamami czy od współżycia małżeńskiego – zakazane są wszystkie przyjemności cielesne. W Jom Kipur Bóg wybacza te grzechy, których człowiek dopuścił się wobec Boga, ale o wybaczenie krzywd popełnionych w stosunku do ludzi, trzeba już prosić ich samych.


Modlitwy podnoszone w synagodze rozpoczynają się jeszcze przed zachodem słońca modlitwą Kol Nidre – śpiewami Wszystkich Zobowiązań, które proszą Boga o odpuszczenie niedotrzymanych mu przyrzeczeń. Modlitwą rozpoczynającą następny dzień po Nocy Kol Nidre jest Szacharit i następujące później czytanie fragmentu paraszat Acharaej. Kolejne modły trwają przez cały dzień – Izkor, czyli hebrajskie „pamiętaj”, wspomina zmarłych krewnych, a Aszamnu (hebr. zgrzeszyliśmy) kieruje do Boga błagania o wybaczenie złych uczynków. Podczas Minchy wyciągana jest Tora i odczytywane są fragmenty Ksiąg Kapłańskich. Według czytanej po południu Jom Kipur Księgi Jonasza, Bóg przebacza wszystkim tym, którzy prawdziwie przeżywali skruchę za popełnione przez siebie grzechy. Modlitwą kończącą jest Neila, podczas której niejako zamykane są bramy Nieba – wtedy ostatni raz wznosi się do Boga prośby o miłosierdzie i pomyślny wyrok boski. Dęcie w szofar kończy nabożeństwa – wtedy wszyscy obecni świętują uzyskanie przebaczenia i pogodzenie z bliskimi.

 

„Świętość Jom Kipur jest tak wielka, iż jeśli tylko człowiek żałuje swoich złych uczynków, wówczas może odpokutować w dzień ten za wszystkie swoje grzechy”, jak w Bramach Halachy pisze rabin Zew Greenwald.

Serwis wykorzystuje pliki cookie do celów statystycznych. Jeśli się na to nie zgadzasz, wyłącz obsługę plików cookie w swojej przeglądarce internetowej. Rozumiem