ŻIH wybrany do projektu „Europeana 280”

Rysunek Rozenfelda dostępny w Centralnej Bibliotece Judaistycznej wśród największych dzieł Europy.

Wide zrzut ekranu 2016 06 16 o 11.58.00
Rozenfeld, „Punkt etapowy”.  /  Centralna Biblioteka Judaistyczna

Jest nam niezmiernie miło poinformować, iż znajdujący się w zbiorach Żydowskiego Instytutu Historycznego rysunek autorstwa Rozenfelda zatytułowany „Punkt etapowy”, został wybrany do kolekcji stworzonej w ramach Europeany 280, międzynarodowego projektu prezentującego kolekcję ponad 300 najcenniejszych dzieł sztuki państw europejskich. 

Rozenfeld, rysownik o nieznanym imieniu i biografii, dokumentował w przejmujący sposób codzienność getta warszawskiego. Jego prace, obok dzieł Geli Seksztajn, są jedynymi, które zachowały się w Archiwum Ringelbluma i przetrwały do naszych czasów.

W odręcznie sporządzonej notatce, niejako objaśnieniu rysunku zatytułowanego „Punkt etapowy”, wchodzącego w skład cyklu „Mali szmuglerzy”, Rozenfeld pisał:

Przy ul. Stawki nr 5/7 w prawej oficynie mieści się punkt etapowy i izba zatrzymań. Kierownikiem punktu jest Henryk Kalmowicz.

Dzieci żydowskie zatrzymane poza murami dzielnicy żydowskiej, odstawia policja polska lub niemiecka żandarmerja do posterunku żydowskiej służby porządkowej, ta zaś do punktu etapowego.

Tutaj dzieci zostają zatrzymane pod nadzorem specjalnej placówki straży porządkowej. 

Te, które mają rodzinę zostają zwolnione, o ile krewni zapłacą mandat karny 50 zł i złożą zobowiązanie, że nie dopuszczą do ponownego „przestępstwa”. Okrągłe zaś sieroty oczekują momentu, w którym zostaną przyjęte przez sierociniec lub internat.

Do tej chwili mieszczą się w izbach punktu. Otrzymują dziennie 14 dkg chleba i dwie zupy. 

W projekt Europeana 280 zaangażowało się 158 instytucji kultury z całej Europy. W ramach kampanii zaprezentowanych zostanie ponad 300 różnorodnych dzieł sztuki (w wysokiej jakości): obrazy, rysunki, plakaty, zdjęcia, ilustracje, rzeźby i inne obiekty. Polskę, oprócz Rozenfelda, „reprezentować” będą m.in. „Bitwa pod Grunwaldem” Jana Matejki, witraż „Bóg Ojciec” Stanisława Wyspiańskiego czy „Hamlet Polski — portret Aleksandra Wielopolskiego” pędzla Jacka Malczewskiego.

Choć do projektu Europeana 280 włączono tylko jeden z rysunków Rozenfelda, my przygotowaliśmy dla Państwa wirtualną kolekcję wszystkich jego ocalałych prac i rękopisów, które można oglądać on-line w Centralnej Bibliotece Judaistycznej.

W CBJ znajduje się także pełna edycja Archiwum Ringelbluma wraz z systematycznie dodawanymi i opracowywanymi przez ŻIH oryginałami dokumentów źródłowych.

Pełna edycja Archiwum Ringelbluma jest projektem współfinansowanym ze środków Fundacji Dawida Berga.  


Serwis wykorzystuje pliki cookie do celów statystycznych. Jeśli się na to nie zgadzasz, wyłącz obsługę plików cookie w swojej przeglądarce internetowej. Rozumiem