Kolekcjonerstwo sztuki w Warszawie na przełomie XIX i XX wieku jako aspekt badań nad inteligencją pochodzenia żydowskiego

Mecenat artystyczny w XIX w.

Wide full hd

Społeczno-ekonomiczne przemiany w XIX wieku doprowadziły do wyłonienia się nowej elity, warstwy wielkich posiadaczy, którzy oprócz obrotu kapitałem zainteresowani byli także szeroko pojętym mecenatem artystycznym. W Warszawie obrazy zamawiali i kupowali przede wszystkim Bersohnowie, Blochowie, Epsteinowie, Fajansowie, Flatauowie, Goldfederowie, Goldstandowie, Grossmanowie, Hermanowie, Kronenbergowie, Lesterowie, Natansonowie, Poznańscy, Rosenbaumowie, Rotwandowie, Welliszowie, Wertheimowie i Wieniawscy, nie wspominając o pojedynczych postaciach, jak Bronisław Krystall, Eugeniusz Lewenstern, Bernard Lauer. 

Przedstawiciele wielkiej burżuazji, ale również miejska inteligencja, głównie prawnicy, lekarze, architekci, stanowili środowisko nowych odbiorców oraz nabywców sztuki polskiej przełomu wieków. Nierzadko aspirowali do roli zaangażowanych krytyków, intelektualnych partnerów w dyskursie o roli i formie rodzimej sztuki. Zbieranie polskiego malarstwa przez kolekcjonerów pochodzenia żydowskiego stanowiło zjawisko na ogromną skalę, które wymaga osobnej analizy jako istotny fragment wspólnej przeszłości.

Serwis wykorzystuje pliki cookie do celów statystycznych. Jeśli się na to nie zgadzasz, wyłącz obsługę plików cookie w swojej przeglądarce internetowej. Rozumiem