JMB Journal

Czy na teorię psychoanalityka Freuda wpływała – jak uważają niektórzy – mistyka Talmudu i kabały

Wide jmb journal

Und Freud? Über einen, der er vorzog, sich als Jude zu betrachten, to tytuł artykułu opublikowanego w „Jüdisches Museum Berlin Journal” w numerze 8/2013, w którym Paola Traverso powątpiewa, czy na teorię psychoanalityka Freuda wpływała – jak uważają niektórzy – mistykaTalmudui kabały. Sam Freud rozwiewał takie przypuszczenia pisząc w 1930 r.: „Es wird Sie interessieren zu hören, dass mein Vater tatsächlich aus hassidischem Milieu stammte. Er war einunvierzig Jahre alt, als ich geboren wurde, und seinen heimatlichen Beziehungen seit fast zwanzig Jahren entfremdet. Ich wurde so unjüdisch erzogen, dass ich heute nicht einmal imstande bin, ihre offenbar in jüdischer Schrift gehaltene Widmung zu lesen. In späteren Jahren habe ich dieses Stück meiner Unbildung oft bedauert”. Wiadomo jednak, że w młodości pobierał lekcje hebrajskiego a w 35. rocznicę urodzin otrzymał ilustrowanąBiblię. Freud był przekonanym racjonalistą i odrzucał wszelkie religie (także żydowską), choć przyznawał się do żydowskiego pochodzenia i nie unikał żydowskiego środowiska. Żydzi byli jego przyjaciółmi w czasach studenckich, żona Martha pochodziła z ortodoksyjnej rodziny. Opisano przypadek, gdy Max Graf, zaniepokojony przyszłością syna ze względu na panujący antysemityzm, zwrócił się do Freuda z pytaniem, czy ma go ochrzcić i ułatwić mu życie. Freud odradził mu mówiąc: „Wenn Sie Ihren Sohn nicht als Juden aufwachsen lassen, werden Sie ihn von Energiequellen abschneiden, die durch nichts anderes zu ersetzen sind. Er wird sich ein Jude zu schlagen haben und Sie müssen in ihm alle Energien entwickeln, deren er für diesen Kampf bedürfen wird. Berauben Sie ihn nicht diesen Vorteils”. O pobycie w Paryżu pisał: „Ich gab mich gleich als Juif, der weder Deutscher, noch Österreicher sei, zu erkennen”. Freud życzył sobie, by po śmierci jego ciało zostało skremowane. Takie samo życzenie wyraziła jego żona. Zmieszane prochy obojga miały być razem pochowane.

W tym numerze opublikowano też artykuły: Toby Licht,Muss man als Jude beschitten sein?; Julia Egarova,Welche Bedeutung hat „Jüdische Genetik” in 21. Juhrhundert?; Christoph Schmidt,Kann man Jude und zugleich Christ sein?i inne.

Serwis wykorzystuje pliki cookie do celów statystycznych. Jeśli się na to nie zgadzasz, wyłącz obsługę plików cookie w swojej przeglądarce internetowej. Rozumiem