Profesor Paweł Śpiewak o wystawie

Żydowski Instytut Historyczny otwiera wystawą „Sztuka polska wobec Holokaustu”.

Wide pawelspiewak 1

Cykl wydarzeń Opór i Zagłada, upamiętniający 70. rocznicę powstań w gettach w Warszawie, Białymstoku i Sobiborze oraz buntu w Treblince, Żydowski Instytut Historyczny otwiera wystawą „Sztuka polska wobec Holokaustu”. Tytuł ekspozycji jednoznacznie wskazuje, że na ekspozycji zobaczymy powojenne dzieła polskich artystów, a nie świadectwa Zagłady. Dlaczego?

Chcemy pokazać, że historia Zagłady jest nie tylko historią Żydów, losu żydowskiego, ale jest to również część historii Polski. Polacy poprzez sztukę włączają to doświadczenie do swojego myślenia. Wystawa, którą przygotowujemy, pokazuje właśnie ten wymiar naszej historii. 

Obecność Żydów w Polsce to jest również sposób przeżywania przez Polaków tragedii sprzed 70 lat. To, jak ona się uobecniła, jak trwa do tej pory. Należy przypominać, że pamięć o gettach, powstaniach w Warszawie, Białymstoku i Sobiborze, buncie w Treblince istnieje. Ona istnieje właśnie w sztuce, w poezji. Tematu Holokaustu dotykają jedne z najciekawszych wierszy Różewicza, Szymborskiej, Herberta, Miłosza, Broniewskiego. Mówią o śmierci tego narodu. Obecność Zagłady jest widoczna także w malarstwie, architekturze czy filmie. SłynnaUlica Graniczna, pierwszy film, który nakręcono o Holokauście, powstał właśnie w odniesieniu do warszawskiego getta. Zagłada jest tematem prac artystów największej miary, takich jak Tadeusz Kantor, Alina Szapocznikow, Magdalena Abakanowicz czy młodszego pokolenia, na przykład Zbigniewa Libery i Wilhelma Sasnala.

Serwis wykorzystuje pliki cookie do celów statystycznych. Jeśli się na to nie zgadzasz, wyłącz obsługę plików cookie w swojej przeglądarce internetowej. Rozumiem