Renowacja starodruków

Renowacja starodruków

Wide  78b3906

Od czerwca do listopada 2012 roku w Pracowni Konserwatorskiej Działu Sztuki, dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego przeprowadziłam kompleksową konserwację dwóch starodruków z kolekcji Biblioteki Żydowskiego Instytutu Historycznego. Obydwa obiekty mają ogromną wartość dla naszych zbiorów oraz dziedzictwa żydowskiego w Polsce, są zabytkami wysokiej klasy, dlatego praca z nimi była dla mnie wielkim wyzwaniem. 

Arbaa Turim: Jore dea to najstarszy w kolekcji ŻIH-u starodruk, wytłoczony w lubelskiej drukarni w 1635 roku. To jeden z najważniejszych kodeksów halachicznych, jego autorem jest pochodzący z Kolonii Jaakow Ben Aszer. Kodeks Arbaa Turim po raz pierwszy ukazał się drukiem w 1457 roku i wywarł ogromny wpływ na literaturę rabiniczną, był alternatywą dla głośnego kodeksu Miszne Tora Majmonidesa, którego w niektórych kręgach rabinackich uważano za heretyka. W zbiorach ŻIH-u znajduje się druga część kodeksu Arbaa turim: Jore dea, opatrzona jest komentarzem, którego autorem jest polski uczony Jehoszua Falk Ben Aleksander Kac. 

Drugim obiektem było jedno z dwóch konkurencyjnych tłumaczeń Biblii na język jidysz, wydane w Amsterdamie w 1679 roku przez Josefa Athiasa. Pierwszym drukarzem, który wydał Biblię w języku jidysz był Uri Fajwusz ben Aharon ha-Lewi, a tłumaczem tekstu był Jekutielow Blitz. Pretekstem do wydania drugiego tłumaczenia było niezadowolenie Athiasa z nadmiernego korzystania z tłumaczeń niemieckich i holenderskich, a nie oryginale hebrajskim, co było cechą tłumaczenia Blitza. Nowego tłumaczenia dokonał Josef ben Alexander Witzenhausen. Egzemplarz Biblii należący do ŻIH-u posiada bardzo rzadką stronę tytułową, różniącą ją od znanych wydań Athiasa i niespotykaną w innych wydaniach. 

Prace konserwatorskie miały na celu poprawę kondycji papieru, uzupełnienie ubytków oraz przywrócenie obiektowi optymalnych wartości użytkowych i estetycznych, przy minimalnej ingerencji w warstwę zabytkową. Praca nad konserwacją starodruków była dla mnie wielkim wyzwaniem, trudnym i długotrwałym procesem, który przyniósł mi ogromną satysfakcję. Zachęcam do obejrzenia galerii zdjęć obiektów przed konserwacją, oraz efektów mojej pracy.

Starodruki przed konserwacją Starodruki po konserwacji
Serwis wykorzystuje pliki cookie do celów statystycznych. Jeśli się na to nie zgadzasz, wyłącz obsługę plików cookie w swojej przeglądarce internetowej. Rozumiem